عمل دیسک کمر بدون بیهوشی (حداقل تهاجم): جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

شکستگی و تحت فشار قرار گرفتن دیسک بین مهره‌ها اصلی ترین دلیل فتق دیسک است. این وضعیت باعث می‌شود که ماده ژله مانند داخل دیسک وارد کانال نخاعی شود و به اعصاب فشار وارد کند. یکی از شایع ترین نقاطی که دچار فتق دیسک می‌شود ستون فقرات ناحیه پایین کمر است. بیمارانی که دچار فتق دیسک در قسمت پایین کمر می‌شوند درد این ناحیه را نیز تجربه خواهد کرد با این حال گاهی اوقات بیمار دچار درد انتشار دهنده به باسن و پاها نیز خواهد شد. در موارد جدی فتق دیسک ستون فقرات در قسمت پایین کمر می‌تواند باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها شود. در صورتی که شما دچار این علایم و نشانه‌ها هستید و تاکنون دیسک کمر در شما تشخیص داده نشده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شما را به لحاظ علائم و نشانه‌هایی که دارید ارزیابی نماید و علت بروز علائم و نشانه‌های شما را مشخص کند. ممکن است پزشک درخواست اسکن اما را بدهد تا بتواند وضعیت ستون فقرات شما را بررسی کند و یک روش درمانی مناسب را پیشنهاد دهد. روش‌های درمانی با حداقل تهاجم و یا بدون بیهوشی جز بهترین روش‌های موجود برای دیسک کمر محسوب می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل دیسک بدون بیهوشی (حداقل تهاجم ) و یا رزرو نوبت در مطب دکتر حیدریان می­توانید با شماره تلفن‌های 02188866639 - 09211004204 تماس حاصل فرمایید.

علل دیسک کمر در ناحیه پایین کمر چیست؟

قسمت پایین کمر شایع ترین قسمتی است که دیسک کمر در آنجا رخ می‌دهد. فتق دیسک معمولاً به علت آسیب دیدگی و تحلیل رفتگی ستون فقرات به وجود می‌آید با این حال مشخص کردن علت دقیق بیرون زدگی دیسک کمر کار دشواری است. گاهی اوقات استفاده از عضلات کمر به جای عضلات پا و ران برای برداشتن اجسام سنگین به جای عضلات کمر باعث می‌‌شود که شما دچار دیسک کمر شوید. چرخش و تغییر ناگهانی مسیر نیز در بروز این اختلال نقش دارند. یکی دیگر از دلایل دیسک کمر تحلیل رفتگی ستون فقرات است و یکی از مشکلات شایع مرتبط با سن محسوب می‌شود. با بالا رفتن سن دیسک‌های ستون فقرات آب خود را از دست می‌دهند و این امر باعث می‌شود که از انعطاف پذیری آنها کاسته شود و ریسک بروز پارگی آنها افزایش پیدا کند. ستون فقرات ناحیه پایین کمر وظیفه تحمل وزن بدن را بر عهده دارند و باعث انعطاف پذیری و قابلیت حرکتی بدن می‌شوند. هنگامی ‌که وزن بدن افزایش پیدا می‌کند مهره‌های ستون فقرات مجبور به تحمل وزن بسیار زیادی خواهد شد و به این ترتیب این مهره‌ها به علت وزن بدن تحت فشار قرار می‌‌گیرند و این امر باعث می‌‌شود که دیسک بین مهره‌ها صاف شود و کشیده شود. معمولاً در شرایطی که دیسک بین مهره‌ها تحت فشار قرار می‌‌گیرد شبیه وضعیتی است که شما یک تکه گل خشک را بین انگشتان خود فشار دهید و این گل پودر شود. به تدریج با افزایش فشردگی مهره پوست سخت دیسک دچار ترک می‌شود و این وضعیت باعث می‌‌شود که ماده نرم و ژله مانند داخل دیسک وارد فضای کانال نخاعی شود. در صورتی که این ماده به ریشه اعصاب در ستون فقرات فشار وارد کند بیمار دچار درد مزمن خواهد شد. در صورتی که دیسک در قسمت پایین کمر دچار بیرون زدگی شده باشد بر روی عصب سیاتیک فشار وارد خواهد کرد که این عصب در قسمت قاعده ستون فقرات قرار دارد و این وضعیت باعث بروز علائم و نشانه‌هایی می‌شود که سیاتیک نام دارند. در صورتی که شما دچار علائم و نشانه‌های سیاتیک در قسمت پایین کمر هستید یا علائم و نشانه‌های سیاتیک را دارید با پزشک خود تماس بگیرید. روش‌های متعددی برای درمان بیرون زدگی خفیف تا شدید دیسک کمر وجود دارد که یکی از این روش‌ها تحت عنوان عمل دیسک بدون بیهوشی شناخته می‌شود و پزشک قبل از شروع این روش با شما در خصوص مزایا و معایب عمل دیسک بدون بیهوشی صحبت خواهد کرد.

از عمل دیسک بدون بیهوشی برای درمان کدام اختلالات ستون فقرات استفاده می‌شود؟

انواع مختلفی از اختلالات ستون فقرات وجود دارد که می‌‌توان از عمل با حداقل تهاجم برای درمان آنها استفاده کرد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

• بیماری تحلیل برنده دیسک
  • شکستگی مهره
  • تومورهای ستون فقرات
  • اسپوندیلوزیس
  • اسکولیوز
  • تنگی کانال نخاعی
  • کیفوز
  • تشکیل مفصل کاذب پس از شکستگی
  • ناپایداری ستون فقرات
  • استئومیلیتیس
  • سندروم پس از لامینکتومی‌
  • آسیب دیدگی کانال نخاعی

جراحی دیسک و ستون فقرات با حداقل تهاجم و بیهوشی

جراحی دیسک و ستون فقرات با حداقل تهاجم و بیهوشی باعث می‌شود که کمترین آسیب به عضلات، تاندونها، رباط‌ها و مفاصل و همچنین مهره‌های ستون فقرات وارد شود. این روش باعث می‌شود که کمترین آسیب به بافت‌های نرم مجاور وارد گردد. در این روش می‌توان با ایجاد چند برش کوچک از طریق یک لوله کوچک که در سر آن یک عدد دوربین نصب شده است و قدرت تصویر برداری و وضوح این دوربین بسیار زیاد است برای تهیه تصاویر دقیق و انجام بهتر عمل جراحی استفاده کرد. اندوسکوپ به یک دستگاه لوله مانند کوچک گفته می‌‌شود که یک عدد دوربین به آن متصل شده است تا پزشک برای انجام عمل جراحی کمک می‌کند. به علاوه برخی از پزشکان از سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی برای مشاهده تصاویر و الگوهای کامپیوتری سه بعدی از ستون فقرات بیمار استفاده می‌کنند. همیشه نمی‌توان از جراحی دیسک بدون بیهوشی برای درمان انواع مختلف اختلالات ستون فقرات از قبیل بیماری تحلیل برنده مفصل فاست، تنگی شدید کانال نخاعی، اسکولیوز و درمان تومورهای ستون فقرات استفاده کرد. برای انجام جراحی دیسک با حداقل تهاجم پزشک به ایجاد برش‌های بسیار کوچکی می‌پردازد. به عنوان مثال در یک روش کم تهاجمی که کیفوپلاستی بالون نام دارد فقط دو برش کوچک به اندازه سر سوزن هستند ایجاد خواهد شد. به علاوه فیوژن ستون فقرات که قبلاً برای انجام آن باید برش‌هایی به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر ایجاد می‌‌شد تا امکان انجام جراحی وجود داشته باشد را می‌توان امروزه به کمک جراحی کم تهاجمی با برش‌های به اندازه یک سانتیمتر یا کوچکتر انجام داد. در این روش به طور قطع کردن رشته‌های عضلانی پزشکان آنها را کنار می‌زند تا بتوانند پس از عمل دوباره عملکرد طبیعی خود را به دست بیاورند. این امر بدین معنا است که بیمار دچار درد بسیار کم خواهد شد و بافت اسکار بسیار کوچکی پس از عمل ایجاد خواهد شد. اسکار ایجاد شده در اعصاب بسیار کوچک است. امروزه می‌‌توان به کمک همین برش‌های بسیار کوچک به وارد کردن پیچ و مهره و وسایل مورد نیاز برای ثابت کردن ستون فقرات و اصلاح حالت آن پرداخت که به این روش، روش زیر جلدی گفته می‌شود. می‌‌توان از طریق همین روش‌ها و با ایجاد یک سوراخ کوچک درون دیسک به خارج کردن دیسک آسیب دیده پرداخت. استفاده از این برش‌ها و بهره گرفتن از میکروسکوپ و اندوسکوپ و ارائه تصاویر دقیقا وضوح بالا باعث شده است که ریسک آسیب دیدگی بافت‌ها به حداقل برسد. می‌‌توان قطعات مورد نیاز برای حفظ فضای بین دیسک و به عبارتی ارتفاع آن، را از طریق همین برش را وارد بدن کرد و به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کرد. پزشک می‌تواند با ایجاد برش‌های کوچک روی شکم و بدون آسیب رساندن به استخوان، عضلات، تاندون و رباط‌های ستون فقرات به تعویض دیسک آسیب دیده بپردازد. امروزه می‌‌توان به کمک عمل دیسک بدون بیهوشی به خارج کردن دیسک آسیب دیده پرداخت و یک عدد دیسک مصنوعی را جایگزین آن کرد و به این ترتیب از آسیب دیدگی عضلات و رباط‌ها و استخوان‌های ستون فقرات جلوگیری کرد. در حال حاضر از روش‌های عکس برداری جدید با وضوح و دقت بالا و هدایت کامپیوتری استفاده می‌‌شود تا امکان نصب قطعات فلزی داخل بدن وجود داشته باشد. این روش‌های جدید همواره در حال پیشرفت و توسعه هستند.

مزایای عمل دیسک بدون بیهوشی: حداقل تهاجمی‌

عمل دیسک بدون بیهوشی و با حداقل تهاجم باعث می‌‌شود که دوران بهبود سریع تر سپری شود و بیمار معمولا پس از عمل و همان روز می‌تواند به منزل برگردد. در گذشته بیماران مدت ۴ تا ۵ روز پس از جراحی ستون فقرات در بیمارستان بستری می‌‌شدند. عمل دیسک با حداقل تهاجم باعث شده است که ریسک بروز خونریزی کاهش پیدا کند و فشار کمی به بدن وارد شود از سوی دیگر ریسک بروز عفونت به حداقل خواهد رسید و به این ترتیب بافت اسکار کوچکتری به وجود خواهد آمد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که کاهش میزان آسیب دیدگی بافت ستون فقرات و عوارض جانبی احتمالی و همچنین آسیب دیدگی اعصاب این ناحیه به حداقل می‌رسد. یکی دیگر از مزایای عمل دیسک با حداقل تهاجم این است که امکان انجام این روش در بیمارانی وجود دارد که قبلاً توانسته اند متقاضی مناسبی برای جراحی باز ستون فقرات باشند.

انواع روش‌های جراحی دیسک با حداقل تهاجم و بیهوشی

هدف از انجام روش‌های جراحی دیسک با حداقل تهاجم و بیهوشی تسکین درد کمر و گردن و ایجاد کمترین آسیب دیدگی و عوارض جانبی است. دو نوع عمل جراحی برای درمان دیسک کمر وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

جراحی کم تهاجمی دیسک برای رفع فشار از روی آن

جراحی کم تهاجمی دیسک برای رفع فشار از روی آن با هدف آزاد سازی عصب و درمان زائده‌های استخوانی یا فتق دیسک ستون فقرات انجام می‌شود که برخی از روش‌های رایج برای انجام این کار به شرح زیر می‌باشد:

• در جراحی دیسککتومی‌ یک بخش از دیسک آسیب دیده یا همه نقاط آن به طور کامل تخلیه می‌شوند تا باعث رفع التهاب عصب شود. در جراحی میکرودیسککتومی ‌از یک میکروسکوپ خاص استفاده می‌شود که به پزشک کمک می‌کند تا با ایجاد یک برش کوچک به انجام جراحی بپردازد.
  • جراحی ابلیشن گرمایی فاست یک نوع از جراحی کم تهاجمی کمر است که توسط لیزر انجام می‌شود.
  • فورامینوتومی‌ روشی است که به درمان تنگی فرامن می‌پردازد تا فشار از روی ریشه عصب برداشته شود.
  • لامینوتومی ‌روشی است که در آن لامینا به طور کامل برداشته می‌شود تا فضای بهتری به وجود بیاید و فشار حاصل از تنگی کانال نخاعی بر روی عصب رفع شود. لامینوتومی ‌روشی است که در آن بخشی از لامینا برداشته می‌شود.

جراحی کم تهاجمی ثابت کردن ستون فقرات

جراحی کم تهاجمی ثابت کردن ستون فقرات با هدف خارج کردن یک بخش یا همه نقاط ریسک آسیب دیده یا بیمار انجام می‌‌شود سپس ستون فقرات به کمک پیوند استخوان یا دیسک مصنوعی ثابت خواهد شد. در عمل دیسک با حداقل تهاجم جراح از برش‌های کوچکی برای جدا کردن عضله و بافت نرم استفاده می‌کند. این روش معمولاً برای درمان ستون فقرات ناحیه گردن، قسمت پایین کمر و ستون فقرات قسمت میانی انجام می‌شوند.